Har du fået et påbud fra kommunen?

Ofte stillede spørgsmål – Spildevandsløsninger
Er der spørgsmål du ikke finder et fyldestgørende svar på, er du velkommen til at kontakte os
på telefon + 45 74 48 50 33
Er der noget jeg skal ændre i min dagligdag?
Hvad må jeg udlede i mit spildevand?
Der må kun udledes almindeligt husholdningsspildevand.
Følgende stoffer må ikke tilføres spildevandet
- Overfladevand som afløb fra taget og fra swimmingpool
- Rester fra husdyrhold – både i fast og flydende form
- Kemikalier, medicinrester, mineralolier, opløsningsmidler og lignende stoffer
- Kunststoffer og hygiejneartikler så som engangsklude, hygiejnebind, vatpinde, tandtråd samt cigaret skodder
- Kaffefilter og grove madrester
- Større mængder af mælk og mælkeprodukter, blod fra slagtning, desinfektionsmidler og koncentrerede rengøringsmidler
- Mælk: 1 liter mælk udledt til et renseanlæg svarer til den totale belastning fra én voksen person, per dag!
OBS: de fleste af ovenstående forholdsregler er også gældende ved udledning til det offentlige kloaksystem.
Kan wsbioclean anlæg også bruges til mit sommerhus?
wsbiocleans unikke rensemetode med MBBR-teknologi, har netop egenskaben til, at kunne køre, slev med store tidsafstande. Biologiens placering på renselegemerne, muliggør at de kan overleve selv med begrænster tilledning af spildevand. Så snart der igen trækkes i toilettet, er bakterierne klar og den biologiske rensning sættes straks i gang.
Se mere WSB-garanti sommerhuse
Må jeg afbryde strømmen?
Hvis strømmen afbrydes, får vi en fejlmelding fra din styring.
Må jeg genanvende mit rensede spildevand?
Læs mere om regnvandsanlægget WS Aquasmart™ her
Er mit spildevand sundhedsskadeligt?
Ja, urent spildevand kan være sundhedsskadeligt. Kommer du i kontakt med det urene spildevand, rens da straks det berørte område og kontakt evt. læge.
Jeg får gæster i weekenden og mit vandforbrug er højere end normalt, betyder det noget?
Alarmen er gået i gang, hvad skal jeg gøre?
Det er sjældent at der opstår driftsforstyrrelser i et WS bioclean™-minirenseanlæg. Teknologien umuliggør et decideret driftsstop, så du vil aldrig opleve akutte problemer med dit anlæg, med mindre det er blevet fejlbetjent.
Hvis alarmen alligevel lyder, skal du kvittere fejlen på displayet og hvis den efterfølgende lyder igen, ring da til vores servicetelefon på 74 48 50 33.
Hvad betyder min fejlkode?
Fejlmelding | Alarm | Beskrivelse | Løsning |
No. 1: Strømafbrydelse | Ja | Ved strømafbrydelse afsender reservebatteriet en email til Watersystems samtidig med at der udsendes en midlertidig svag biplyd | Undersøge årsagerne for strømafbrydelsen |
No.47: Systemopstart | Nej | Meddelelse om at systemet er genstartet efter en strømafbrydelse | Såfremt der er relevans, undersøges årsagen til styringens genstart |
No. 46: GSM afsendelsesfejl | Nej | Ingen forbindelse til mobilnetværket | Genstart styringen, f.eks. ved at slukke/tænde strømmen. Ved gentagne problemer kontaktes Watersystems |
No. 48: GPRS Login fejl | Ja | Ingen forbindelse til mobilnetværket | Genstart kontrolenhedens afbryder.
Gentagne problemer afhjælpes med køb af en ekstern antenne fra Watersystems eller udskiftning af GPRS modulet. |
No. 18-21:
Udgang 1-4: Overstrøm |
Ja | Tilsluttet enhed eller udgang (relæ) defekt. Eller maks. strøm for den bestemte udgang er indstillet forkert | Kontrol af udgangsparameter samt kontrol af den tilsluttede enhed (f.eks. kompressor) |
No. 10-13:
Udgang 1-4: Understrøm |
Ja | Tilsluttet enhed eller udgang (relæ) defekt. | Kontrol af udgangsparameter samt af den tilsluttede enhed (f.eks. kompressor, inkl. kabel og stikforbindelse) |
IO modul er ikke tilgængelig | Ja | Indstillingerne er ikke blevet konfigurerede korrekt | Ring til Watersystems |
No. 29 eller 57: Oversvømmelse/Højvand | Ja | Højvandstandsalarmen er aktiv, hvilket indikerer at vandspejlet er for højt | Udfør fysisk kontrol af vandstand i anlægget. Kontrollér om der er frit afløb fra anlægget eller om der løber overfladevand ind i beholderen. Kontrollér en evt. pumpebrønd bag ved anlægget. Ring til Watersystems |
No. 2-9: Udgang #: sikring defekt | Ja | Sikringen for den angivne udgang er defekt | Isæt ny sikring med den korrekte Ampereværdi |
No. 32: Intet simkort | Ja | Der mangler et simkort eller simkort er defekt | Ring til Watersystems |
No. 27: Eeprom defekt | Ja | Emprom er defekt | Ring til Watersystems |
No. 31: Forkert polaritet | Ja | Forkert polariet. Anlægget er tilsluttet med forlængerkabel. | Der skal etableres en stikkontakt. |
Skal jeg selv betale for et udkald, hvis problemet ikke kan løses via Click & Clean?
Hvor ofte kommer I ud for et serviceeftersyn?
Hvordan ved jeg, at I kommer til serviceeftersynet?
Skal jeg være hjemme ved et serviceeftersyn?
Skal jeg selv dokumentere til kommunen, at jeg overholder det lovpligtige serviceeftersyn?
Hvordan betaler jeg mit serviceabonnement?
Hvornår opkræves betalingen for serviceabonnementet?
Hvorfor er prisen en anden end sidste år?
Kan jeg opsige mit seviceabonnement med Watersystems?
Kan mit serviceabonnement blive opsagt?
Minirens eller nedsivningsanlæg
Hos Watersystems kan vi både levere et minirenseanlæg WS bioclean™ eller et nedsivningsanlæg; WS biotank™ eller WS biopipe™. Nedsivningsanlæggene er markedets eneste godkendte bundfældningstanke i beton og kan til hver en tid opgraderes til et WS bioclean™. Uden ekstra graveomkostninger.
Et nedsivningsanlæg er billigere i etableringsudgift, men skal ofte skiftes ud efter 8-10 år, med forskellige afskaffelsesomkostninger – derfor anbefaler vi et WS bioclean™ minirenseanlæg som er uforgængelig, driftssikker og udleder spildevand der er renset langt over kriterierne.
Hvad kan jeg spare ved et WS bioclean™?
Ved etablering af et spildevandsrenseanlæg skal du ikke længere betale vandafledningsafgift til kommunen.
Vandafledningsafgiften dækker udgifter til drift og vedligeholdelse af det kommunale renseanlæg. Da du har etableret din egen renseløsning på din matrikel, sparer du afgiften.
Hvor meget strøm bruger et WS bioclean™?
Et 5 PE wsbioclean minirenseanlæg, har et årligt strømforbrug på ca. 275 kWh eller ca. 0,76 kWh om dagen. Dette er til kompressoren, magnetventiler og til selve styringen.
Anlægget er mest aktivt i dagtimerne hvor forbruget også er og kører en dvalefunktion om natten.
Tager det lang tid at etablere et WS bioclean™?
Nej! Vi har egen lastbil og det tager ikke mere end en formiddag at levere og installere dit nye anlæg.
Hvordan foregår ansøgningsproceduren?
Det vil også her være en fordel for dig at arbejde tæt sammen med en autoriseret kloakmester for at gøre brug af hans faglige kompetencer.
Kloakmesteren skal klarmelde anlægget til Watersystems og når vi har modtaget den underskrevne serviceaftale giver vi besked til din kommune.
Skal jeg være tilknyttet en kloakmester?
Kan jeg få påbud om yderligere rensning af kommunen senere?
Ja, det kan du, men ved et WS bioclean™ kan dette som regel nemt eftermonteres. Vores anlæg kræver derfor ikke yderligere gravearbejde eller omkostningsrig ombygning.
Hvornår skal jeg betale tillæg for fosforfældning?
Tillægget for fosforfælding er kun nødvendigt, hvis kommunen har udstillet et krav om fosforfjernelse hos dig.
Hvor ofte skal fosforfældningsmidlet fyldes i mit renseanlæg?
Ved vores årlige serviceeftersyn påfyldes fosforfældningsmiddel og prisen er inkluderet i dit serviceabonnement.
Hvad er Click+Clean™?
Click+Clean™ er Watersystems’ fjernovervågningsmodul og er selvfølgelig standardudstyr i alle vores anlæg. Watersystems er de eneste på markedet med denne service.
Det er en fjernovervågning via GPRS, der gør det muligt for os, ved fejl, at genstarte dit anlæg. Det er en gratis overvågning – der sikrer en driftssikkerhed ned i mindste detalje, døgnet rundt året rundt. Du kan samtidigt spare dyre servicebesøg og får en stor tryghed i stedet.
Er der noget jeg skal være særligt opmærksom på i starten?
Nej, fra idriftsættelsen af dit WS bioclean™ vil det allerede fra dag 1 rense bedre end den tidligere renseløsning.
Skal min bundfældningstank stadig tømmes?
Vær opmærksom på, at det kun er bundfældningsdelen og evt. efterklaringen som tømmes.
Det kan være nødvendigt med flere slamtømninger årligt, alt efter husstanden og renseklassen.
Vi er flere på gaden der har fået påbud, kan vi finde en samlet løsning?
Det vil ofte være en billigere løsning end at etablere anlæg hver for sig.
Kontakt os for meget mere info om renseanlæg til flere husstande.
Kan jeg etablere et WS bioclean™ ved mit sommerhus?
Ja, det kan du – og et WS bioclean™ er den bedste løsning. Det overholder et underbelastningskrav der forudsættes af myndighederne og klarer fuld rensekapacitet fra 1 person. Ligeledes kan det også efter længere tidsstilstand arbejde med det samme.
Det eneste du ikke må, er at slukke for strømmen.
Hvad dækker garantien?
Som ejer af et WS bioclean™ minirenseanlæg, er du også dækket af vores udvidede garantiordning.
Anlægget består af de bedste og mest holdbare materialer og derfor tilbyder vi helt op til 25 års garanti på både selve betontanken og på moving beds biofilm-renselegemer.
Anlæggets elektriske og mekaniske dele, har alle 2 års fuld garanti.
Forudsætningen for garantien er korrekt brug af renseanlægget jvf. driftsvejledningen.
Skal vi kontakte dig?
Udfyld denne formular - så ringer vi dig op! Du kan altid ringe til os på 74 48 50 33 hvis du har spørgsmål, vi sidder klar til at rådgive dig.
Ring mig op
Kunder
Anlæg
Forhandlere
Kommuner
Quick links
WATERSYSTEMS A/S
Lundsbjerg Industrivej 43
DK-6200 Aabenraa
CVR: 29143390
T +45 74 48 50 33
F +45 74 48 50 44
KUNDESERVICE:
T +45 74 48 50 33
Mail: info@watersystems.dk